Goes leert van foutjes Groningen
door Frank Balkenende
GOES - Ride for the Roses, de wielertocht ten bate van de kankerbestrijding die volgend jaar in Zeeland plaatsvindt, wordt organisatorisch en logistiek een hele toer. Het peloton dat de route van honderd kilometer rijdt, trekt een lint van tien kilometer. "Dat betekent dat je de Zeelandbrug en de toeleidende wegen minstens een uur moet afzetten."
Ride for the Roses is een jaarlijks terugkerend wielerspektakel voor het goede doel: KWF Kankerbestrijding. Meervoudig tourwinnaar Lance Armstrong nam het initiatief voor de tocht na zijn gewonnen strijd tegen kanker. Goes is zondag 31 augustus 2008 gaststad. De Zeelandhallen fungeren als startplek en finish voor de gemiddeld tienduizend deelnemers.
De lokale stichting die de charitatieve toertocht voorbereidt, nam afgelopen weekeinde poolshoogte in Groningen bij Ride for the Roses 2007.
Een leerzaam uitstapje. "Als er 9500 mensen vertrekken, moet je zorgen dat er vooraan direct tempo wordt gereden. Dat ging mis in Groningen, waardoor ze achteraan tien minuten stil bleven staan. Ook bij de aankomst stropte het, omdat er te weinig uitgiftepunten waren voor de attenties die deelnemers mee naar huis kregen."In Groningen was bij het vertrek slechts één rijbaan beschikbaar voor het peloton. Dat probleem doet zich in Goes niet voor. De deelnemers kunnen bij de Zeelandhallen direct de A256 op.Van de drie afstanden 25, 50 en 100 kilometer staat alleen de langste route al globaal vast: Goes, Deltaweg, Zeelandbrug, Schouwen-Duiveland, stormvloedkering, Noord-Beveland, Heinkenszand en terug naar Goes. Van der Zaag: "Bij meer dan tienduizend deelnemers is het zaak dat er tussen de voor- en achterhoede goed wordt gecommuniceerd, anders krijg je een harmonica en dat kost tijd. Want pas op hè, als de kop Zierikzee bereikt, begint de staart net aan de Zeelandbrug." Verschillende wegen, de Zeelandbrug en stormvloedkering moeten minstens een tot anderhalf uur worden afgesloten. Het vergt de inzet van 250 vrijwillige verkeersregelaars, als ook een flink aantal agenten. Een goede routeverkenning vooraf is broodnodig, want in Groningen bleek een stuk weg net te zijn geteerd, inclusief gevaarlijke losse steentjes. Zo'n uitglijder wil Van der Zaag voorkomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten